Összetevők A-Z-ig

Természetes kovász:  finomliszt, BL 80 fehér búzakenyérliszt, BL 200 teljeskiőrlésű búzaliszt, TBL70 fehér tönkölybúzaliszt, Tönköly teljeskiőrlésű liszt, RL190 teljeskiőrlésű rozsliszthagyományos technológiával,  100 év generáci


BL 55 finomliszt, BL 80 fehér búzakenyérliszt, BL 200 teljeskiőrlésű búzaliszt, TBL70 fehér tönkölybúzaliszt, Tönköly teljeskiőrlésű liszt, RL190 teljeskiőrlésű rozsliszthagyományos technológiával,  100 év generációs tapasztalatai alapján, családi malomban. magyar gabonából őrölt liszt. Adalékanyag- és lisztjavítószer-mentes.


Aszalt paradicsom: nem más, mint a nyár koncentrált íze. Igen intenzív, fűszeres  paradicsomíze van, apró darabokra vágva igazi csemege. Az aszalás során folyadéktartalmának 90%-át elveszíti, 5 kg érett paradicsomból kb. 60 dkg szárított paradicsom lesz. Közismert tény, hogy a paradicsom egészséges, A, B, C, E-vitamin, ásványi anyag- és nyomelem-tartalma jelentős, és aszalt változatban is ajánlott mind az ínyencek, mind az egészséges táplálkozásra törekvők számára. Az aszalt paradicsom különösen fűszeres ízű a vízelvonás következtében, és sokoldalúan használható a konyhában. Gazdagíthatunk vele salátákat, kelt tésztákat, kenyereket, pizzákat, tésztaételeket, de előételnek is nagyon finom.


Lenmag: A lenmag tartalmazza a legtisztább és legtöbb esszenciális olajat. Az Omega-3 és Omega-6 zsírsavak legjobb növényi forrása. Gátolja a káros zsírok lerakódását az erek falán. Védi a kapillárisokat, az agyban és a vesében futó ereket. Mivel beolajozza a porcokat, enyhíti az ízületi fájdalmakat. Bőrnyugtató, sebgyógyító és köhögéscsillapító. A lenmag magas rosttartalmával segíti a méreganyagok mielőbbi kiürülését és támogatja a tápanyagok jobb felszívódását. A lenmag rendkívül sokrétű összetevőinek köszönhetően nélkülözhetetlen táplálék. Káliumban, magnéziumban, foszforban, kalciumban, nyomelemekben, élelmi rostokban gazdag és értékes fehérjéket, B-, A- és E-vitaminokat tartalmaz. Vasat, ként, cinket is találunk benne.


Napraforgómag: B1, B2 vitaminokat, kalciumot, nikotinsavat, foszfort, vasat, káliumot, növényi zsírokat és sok fehérjét tartalmaz. Kiemelkedő E-vitaminbomba, - az E-vitamin köztudottan az öregedés elleni vitamin. Összetevői között megtaláljuk a karotinoidot is, ami javítja a bőr, a haj és a köröm állapotát. A magbél nyersen, olajban sütve, vagy szárazon pirítva is ehető. A szárazon pirított napraforgó mag kellemesebb, aromás ízű. A nyers mag csíráztatva és salátákba, szendvicsek tetejére szórható. A napraforgómagot változatosan használhatjuk kenyérsütéshez, pogácsákhoz, kekszekhez, ragukban, levesek tetejére szórva, műzlikben. Értékes olaj sajtolható belőle. Észak-Amerika nyugati részéről származik és 1510-ben került Európába, ahol 200 éven keresztül dísznövényként termesztették. A mag értékét 1716-ban Bunyan angol patikus fedezte fel.


Szezámmag: telítetlen zsírsavakat nagy arányban tartalmaz, tömegének több mint felét olaj teszi ki. Jelentős mennyiségű A-, B1-, B2-, E-vitamin van benne. Kalciumban különösen gazdag, de más ásványi anyagoknak, így például káliumnak, foszfornak, magnéziumnak, vasnak is bőséges forrása. Lecitin-, szezamintartalma miatt a fogyasztása a magas koleszterinszintűeknek különösen előnyös, szív- és érvédő táplálék, mivel koleszterincsökkentő hatású illetve akadályozza az érfalakon a plakk-képződést. Olaja gazdagabb kalciumban, mint például a tehéntej, így fogyasztása fontos szerepet játszhat a csontritkulás megelőzésében és gyógyításában. Számtalan édes és sós ételféleség gazdagítható vele. Nyersen és pirítva felhasználhatjuk kenyerekben, péksüteményekben, házi süteményekben, salátákhoz, müzlikbe, panírozáshoz, szinte bármilyen ételt megszórhatunk vele. Ha a magokat kicsit megőröljük, a tápanyagai jobban hasznosulnak. A szezám már ötezer évvel ezelőtt, az ókori Indiából is Kínán és Japánon keresztül terjedt el a mediterrán éghajlati öv országaiba. A szezámmagot az ókorban is mindenhol ismerték és nagyra becsülték. Ma már Ázsia, Afrika, Közép- és Dél-Amerika trópusi éghajlatú országaiban igen elterjedt a termesztése. A szezámmagot az összetevői rendkívül értékes táplálékká teszik. Már az ókorban is gyógyhatásúnak tartották; általános gyengeség, szívelégtelenség, epe és májbántalmak gyógyítására használták.


Tökmag: régebben a tököt gyógyító növényként tartották számon, mert E- és C-vitamin forrás, rengeteg benne a magnézium és a kálium, ugyanakkor antioxidánsokban is bővelkedik. Kicsi a zsírtartalma, és kalóriában is szegény. A Kiváló növényi fehérjeforrás, 100g tökmag 25g fehérjét tartalmaz. Jótékony hatással bír szervezetünkre. A vérszegénységtől a vese-, szív- és májbántalmakig az egészségünket szolgálja. A tökmag-kúra hatékonyan kezelheti a prosztata-problémákat, az álmatlanságot, és pótolhatja a vashiányt. Segíthet a csontritkulás távoltartásában. Mivel A-vitaminban gazdag, a szemünk egészségét is óvhatja. Ha egy hónapon keresztül naponta 80-90 szem tökmagot elfogyasztunk, sokat teszünk a szívizmunk regenerálása érdekében. A tökfélék általában Észak-Amerika déli részéről, Közép-Amerikából, a trópusokról származnak.


Vörösáfonya: értékes ásványi anyagokat tartalmaz, kalcium, magnézium, kálium, nátrium, vas, cink és mangán, foszfor is van benne. Gazdag A-, B-, C-, és E-vitaminban. Flavonoid-tartalma miatt érvédő hatású. Erősíti az immunrendszert, véd a fertőzések ellen, sejtregeneráló, méregtelenítő. Antioxidáns tartalma sokoldalú védelmet nyújt a szervezetnek. Hatással van a húgyúti fertőzések megelőzésére, kezelésére. Esősorban nyersen fogyasztják, de sokrétű a felhasználása. Kompót, pudingok, lekvár, dzsem, mártások, édes rizs készíthető belőle. Süteményekben, műzlikben finom. A vörösáfonya aszalt formában is értékes táplálék. A vörösáfonya hegyvidéki növény, az erdei fenyvesek jellegzetes örökzöld törpecserjéje. Észak-Amerikában és Észak-Európában őshonos. Magyarországon a Kőszegi-hegységben, a Mecsekben a Zemplénben, az Őrségben, Göcsejben él. Levelei télen is élénkzöld színűek.